De Bezige Bij: Jeroen Olyslaegers: Wildevrouw

Beer verloor drie vrouwen in het kraambed. Zijn derde echtgenote baarde een kind alvorens te sterven, de andere twee stierven met een kind in hun buik. Na al dat verlies acht hij zichzelf vervloekt. Vanuit Amsterdam blikt Beer terug op zijn laatste jaren in het zestiende-eeuwse Antwerpen, de stad die hij ontvluchtte. Antwerpen floreert in handel en geld, maar er heerst tegelijk een grote onrust. Beer maakt deze oplopende spanningen van dichtbij mee in zijn herberg waar vrije gedachten en zoete wijn vloeien, en waar plannen worden gesmeed door een geheim genootschap. Alles wordt op scherp gesteld wanneer als gevolg van overmoedige wereldveroveraars een wildevrouw in zijn herberg terechtkomt. Wildevrouw is een wervelende, monumentale roman over het verlangen naar eenheid en het veroveren van een innerlijke waarheid, vol vlees en geuren, vol narren en blinden, vol handelaars en woekeraars, profiteurs en bedriegers, vroedvrouwen, cartografen, schilders, drukkers en astrologen, waarbij verlangen en zelfbedrog dansen door de straten van een gedoemde stad.

De Bezige Bij: Jeroen Olyslaegers: Wildevrouw (kort)

Beer verloor drie vrouwen in het kraambed. Zijn derde echtgenote baarde een kind alvorens te sterven, de andere twee stierven met een kind in hun buik. Na al dat verlies acht hij zichzelf vervloekt. Vanuit Amsterdam blikt Beer terug op zijn laatste jaren in het zestiende-eeuwse Antwerpen, de stad die hij ontvluchtte. Antwerpen floreert in handel en geld, maar er heerst tegelijk een grote onrust. Beer maakt deze oplopende spanningen van dichtbij mee in zijn herberg waar vrije gedachten en zoete wijn vloeien, en waar plannen worden gesmeed door een geheim genootschap. Alles wordt op scherp gesteld wanneer als gevolg van overmoedige wereldveroveraars een wildevrouw in zijn herberg terechtkomt. Wildevrouw is een wervelende, monumentale roman over het verlangen naar eenheid en het veroveren van een innerlijke waarheid, vol vlees en geuren, vol narren en blinden, vol handelaars en woekeraars, profiteurs en bedriegers, vroedvrouwen, cartografen, schilders, drukkers en astrologen, waarbij verlangen en zelfbedrog dansen door de straten van een gedoemde stad.

De Bezige Bij: Stefan Hertmans: De opgang

In de zomer van 1979 trok een huis in het Gentse Patershol de aandacht van Stefan Hertmans. De blauweregen hing bestoft neer, maar de geur trof hem diep en bracht hem terug naar zijn kinderjaren. Hij kocht het pand in een opwelling. Verbijsterend was de ontdekking dat de vroegere bewoner een ss’er was geweest. Pas nadat Hertmans het huis twintig jaar later had verkocht ging hij op zoek naar wat er zich tijdens de oorlog had afgespeeld. ‘Het is onbegrijpelijk,’ schrijft hij, ‘dat alles wat ik toen al had kunnen weten of tenminste toch vermoeden, zo gedachteloos aan mij voorbij had kunnen gaan.’ Langzaam komt Willem Verhulst in beeld, de man die hij wil leren begrijpen, alsook zijn Nederlandse, pacifistische echtgenote Mientje en hun kinderen, van wie de oudste zoon Adriaan een vooraanstaand Vlaams intellectueel zou worden. Hertmans spreekt met nabestaanden, raadpleegt archieven, vindt intieme documenten. In zijn herinnering loopt hij weer door alle kamers die hij zo lang heeft bewoond. In De opgang komt de lezer huiveringwekkend dicht bij een politiek drama, dat ook een huwelijksdrama was. Opnieuw blijkt Hertmans verbonden met een verhaal dat aan belangrijke historische gebeurtenissen raakt en opnieuw brengt het zijn verbeelding en pen op briljante wijze […]

De Bezige Bij: Rudi Meulemans: Een ander leven

‘Een ander leven’ werd uitgegeven bij De Bezige Bij, mei 2020, genre: literaire non-fictie In 1947 maakten Vita Sackville-West en haar man Harold Nicolson samen met hun vriend James Lees-Milne een reis door zuidwest-Engeland. Namens de National Trust, de organisatie die Engels erfgoed restaureert en bewaart, bezocht het reisgezelschap het ene landhuis na het andere. Het waren voor hen iconen van een tijd waarin alles beter was. Vita Sackville-West en Harold Nicolson hadden een onconventioneel en vrij huwelijk. Ze leverden het bewijs dat trouw en seksuele intimiteit geen basisvoorwaarden hoeven te zijn voor een liefdevolle verbintenis. Zo had Nicolson jaren vóór de reis een verhouding gehad met James Lees-Milne. Zeventig jaar later reist Rudi Meulemans deze opmerkelijke historische figuren achterna. Onderweg eet hij in de pubs waar zij aten, slaapt hij in de hotels waar zij sliepen en bezoekt hij de landhuizen die door toedoen van zijn voorgangers bewaard zijn gebleven. Gaandeweg wordt duidelijk hoe kwetsbaar het verleden is, tot er plots, aan het eind van Meulemans’ reis, iets gebeurt wat zijn leven op z’n kop zet. Dan dringt de vraag zich onherroepelijk op: is het überhaupt mogelijk om dingen vast te houden?

Circ’ombelico: RESEARCH 1: Sardegna

Compagnie Circ’ombelico NU: Research 1: Sardegna with English subtitles link naar video met Nederlandse ondertitels le lien vers le vidéo avec sous-titres en français   These images were recorded in February 2018 in Sardinia, as part of the research for the project NU. Compagnie Circ’ombelico will premiere with this performance in 2020.

circ’ombelico: RESEARCH 2: Cabaret

Company Circ’ombelico NU: RESEARCH 2: Cabaret with English subtitles   link naar video met Nederlandse ondertitels le lien vers le vidéo avec sous-titres en français   These images were recorded in April 2018 in Palautordera, Spain, as research for the project NU. Company Circ’ombelico will premier with this show in 2020.

TRIO TRAD – AIR DES ÎLES HÉBRIDES

TRIO TRAD AIR DES ÎLES HÉBRIDES Didier Laloy : diatonic accordion Aurélie Dorzée : violin & alto Luc Pilartz : violin & bagpipe Shot at the Grand Theâtre de Verviers – June 2018 www.zigzagworld.be  

Krokodil (Joeri Wens)

KROKODIL (CROCODILE) 2016 (2.30 min.) A performance without words, by musician Joeri Wens.

THE MAKING OF: EUROPEAN PRISON DANCE CHALLENGE – BELGIUM

THE MAKING OF: EUROPEAN PRISON DANCE CHALLENGE – BELGIUM 2019 The European Prison Dance Challenge was first initiated in 2018 by the Finnish Vanaja Prison, to give female prisoners the opportunity to (re)discover their femininity and to enhance certain values that might support their reintegration into society. The making of… a dance movie by Seppe Baeyens and Pascal Poissonnier in which 24 female prisoners perform a choreography on Nilüfer Yanya’s ‘The Florist’. A co-production between contemporary dance company Ultima Vez and De Rode Antraciet, a non-profit organization offering sports and culture within the prison sector in Flanders and Brussels. (2019) Link to the dance video CREDITS Direction: Seppe Baeyens & Pascal Poissonnier Choreography: Seppe Baeyens Camera and grading: Christophe Vanhoutte Editing: Pascal Poissonnier Costumes: Valerie Le Roy The Making of: Anneleen Hermans

MC-1R (music video from We Don’t Know How to Stay)

MC-1R (music video) 2014 MC-1R is a song composed and performed by Joeri Wens. We Don’t Know How to Stay is a documentary about the influence of distance. People travel for many reasons: poverty, leisure, oppression, insights, work… The film intertwines contemplative images with the views of some very different travelers. What is the impact of being on the road?